در قسمت اول نکات ۱ تا ۱۰ ساخت پروفایل لینکدین رو باهم بررسی میکنیم.
۱. زمان بگذارید تا یک پروفایل عالی و کامل داشته باشید
هرچه پروفایل شما کاملتر باشد احتمال اینکه کارفرماها با سرعت بیشتری و در اولین جستجو شما را بیابند بیشتر است. پس با این نقطهنظر کامل بودن پروفایل بسیار مهم است. البته این کامل بودن برای قسمت بعد نیز بسیار اهمیت دارد؛ یعنی قسمتی که کارفرما پروفایل شما را دیده و میخواهد تصمیم بگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. کارفرما میخواهد بداند مهارتهای شما چیست، در چه شرکتهایی کار کردهاید و مردم درباره شما چگونه فکر میکنند. پس بهتر است تنبلی را کنار بگذارید و همه قسمتهای پروفایل لینکدین خود را پر کنید. خبر خوب اینکه لینکدین میزان کامل بودن پروفایل شما را اندازهگیری میکند و راهکارهایی برای قویتر و بهتر بودن پروفایل ارائه میدهد.
۲. آدرس مخصوص خود را داشته باشید
معرفی پروفایل لینکدین با URL مخصوص (به طور ایدهآل linkedin.com/username) بسیار آسانتر از یک ترکیب به هم ریخته از اعدادی که سایت لینکدین به صورت خودکار به عنوان آدرس برای شما برمیگزیند. چگونه میتوان آدرس مخصوص داشت؟ در صفحه ویرایش پروفایل، پایین پنجره طوسی رنگی که اطلاعات اصلی را نشان میدهد، یک آدرس عمومی برای پروفایلتان مشخص شده است. روی دکمه ویرایش یا Edit در کنار آدرس کلیک کنید و آدرس مورد نظرتان را بنویسید و سپس این آدرس را به عنوان آدرس شخصیتان تایید کنید.
۳. یک عکس خوب انتخاب کنید
بهتر است عکس پروفایل لینکدین واضح، دوستانه، حرفهای و مناسب باشد. اگر نمیدانید منظور از حرفهای و مناسب دقیقا چیست نگاهی به اطراف کنید و ببینید افرادی که در شرکتهای معروف کار میکنند یا کسب و کار به خصوصی دارند معمولا چه میپوشند و از آنها ایده بگیرید. میتوانید از عکسی استفاده کنید که در آن درحال انجام کاری هستید. یک وبلاگنویس که از عکسهای پروفایل متعددی برای پروفایل لینکدین خود استفاده کرده تا ببیند کدام عکس بیشترین توجه را به خود جلب میکند، گفته: «عکسهای میتوانند نشاندهنده اشتیاق، انرژی، نوعدوستی و دیگر مهارتهای انسانی باشند که نوشتن در مورد آنها سخت است.»
۴. از یک عنوان جالب استفاده کنید
عنوان تخصصی شما در لینکدین لازم نیست حتما عنوان شغلی و شرکتی که در آن کار میکنید باشد؛ مخصوصا اگر جویای کار هستید. در حقیقت بهتر است از این فضا برای نشان دادن تخصص و ارزش پیشنهادی خود استفاده کنید. سعی کنید تا حد امکان در این قسمت تفاوت خود را با سایر رقیبان برای موقعیت شغلی مورد نظرتان نشان دهید.
۵. از شرح موقعیت شغلی مورد نظرتان به نفع خود استفاده کنید
شرح شغل موقعیتهای شغلی که به دنبال آنها هستید را بخوانید و با نرمافزارهایی مثل Wordle کلمات کلیدیای که در همه آنها مشترک هستند را پیدا کنید. این کلمهها همان کلمههایی هستند که کارفرمایی که به دنبال شخصی مثل شماست آنها را جستجو میکند. حتما از این کلمهها در قسمت توضیحات و تجربهها استفاده کنید.
۶. قسمت خلاصه (Summary) را هدر ندهید
در حالت ایدهآل خلاصه شما باید حدودا ۳ تا ۵ پاراگراف کوتاه باشد که پاراگراف میانی آن مهمترین قسمت آن است. در قسمت خلاصه باید تمام اطلاعات مربوط به اهداف شغلی، مهارتهای مهم، تخصصهای ویژه و فهرستی از زمینههایی که طی سالها در آن تجربه کسب کردهاید را در اختیار خوانندگان قرار دهید.
۷. با صداقت از اعداد و آمار استفاده کنید
اگر جویای کار هستید میخواهید که تجارب گذشته و دستاوردهای خود را در رزومهتان نشان دهید. برای اینکار بهتر است از اعداد و نمونههای تحقیقاتی استفاده کنید که موفقیت شما را تایید کنند. به طور مثال آقای وین بریبارت، مشاور شبکههای اجتماعی، خلاصه خود را اینگونه شروع کرده: «من به بیش از ۴۰۰۰۰ نفر در زمینه کسب و کار کمک کردهام، از کارمندان معمولی گرفته تا مدیر عامل. یاد بگیرید چگونه از لینکدین استفاده موثر کنید.» او با این جمله به تمام خلاصه خود اعتبار بخشیده است. هیچ گاه قدرت جملات کلیدی را در اثرگذاری روی ذهن مخاطب دست کم نگیرید.
۸. گرم و صمیمی باشید
در قسمت خلاصه شما این فرصت را دارید تا همه چیزهای مثبت را درباره خودتان به مخاطب مورد نظرتان نشان دهید. به مخاطبین خود این فرصت را بدهید تا کمی بیشتر شما را بشناسند. تاثیر اولین برخورد بسیار مهم است. فکر میکنید اگر خلاصه شما یک متن طولانی و پیچیده باشد یا از آن بدتر به زبان سوم شخص نوشته شده باشد، تاثیر اولین برخورد در مخاطب چگونه خواهد بود؟ کسی که با چنین خلاصهای برخورد کند گمان میکند شما فردی متظاهر هستید. مخاطب به سختی میتواند با شخصیت و سبک شما آشنا شود. در این قسمت بهتر است خودتان باشید. پیام اصلی خود را منتقل کنید و از شیوههای بازاریابی حرفهای خود استفاده کنید. اما فراموش نکنید که لینکدین فضایی است که برای ایجاد ارتباطات طراحی شده است.
۹. از کلیشهها دوری کنید
کلماتی مثل مسئول، خلاق، موثر، تحلیلی، استراتژیک، صبور، متخصص، سازمانی، نوآورانه چه وجه اشتراکی دارند؟ بله. اینها بیشترین کلمات استفاده شده در لینکدین هستند. سعی کنید خلاق باشید و از کلیشهها بپرهیزید!
۱۰. به پروفایل لینکدین به چشم رزومه نگاه کنید
رزومه نباید فقط فهرستی از سمتها و وظایف شغلی شما باشد. در رزومه باید دستاوردهایتان را نشان دهید. پروفایل لینکدین نیز مانند یک رزومه عمل میکند. سعی کنید بخش تجربه (Experience) را با نقاط قوت خود پر کنید و در آن از کارهایی که انجام دادید، چگونگی انجام آنها و تاثیری که با انجام آنها بر دیگران گذاشتهاید بگویید.