ساخت پروفایل لینکدین-قسمت۲

در قسمت دوم نکات ۱۱ تا ۲۰ ساخت پروفایل لینکدین رو باهم بررسی میکنیم.

۱۱. از زبان اول شخص استفاده کنید

هنگام نوشتن رزومه نباید از زبان اول شخص استفاده کرد. اما این کار در لینکدین اشکالی ندارد. مثلا جمله «من یک مدیر توسعه‌ی پراشتیاق هستم که سرمایه‌ی ۴۰۰ هزار دلاری برای اهداف خیریه در سال گذشته جمع‌آوری کردم.» به جای «جکی استیونز یک مدیر توسعه‌ی پراشتیاق است که…»

۱۲. شخصی صحبت کنید

پروفایل لینکدین شما، رزومه‌ی شما نیست! پروفایل خود را طوری بنویسید که انگار در حال مکالمه با فردی هستید. شخصیت خود را دخیل کنید. اجازه دهید مخاطبین از ارزش‌ها و انگیزه‌های شما باخبر شوند. در بخش «معرفی خلاصه» فعالیت‌های خارج از سازمان خود را توضیح دهید. بهتر است که مخاطب پروفایل شما، شناخت خوبی از شما پیدا کند.

۱۳. دست‌آوردهای خود را نشان دهید

مسئولین استخدام ساعت‌ها صرف جستجو در لینکدین برای پیدا کردن بهترین افراد می‌کنند؛ و وقتی آنها را می‌یابند، با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین با معرفی دست‌آوردهایتان در بخش معرفی خلاصه و تجربیات حرفه‌ای، لطف بزرگی به خود می‌کنید! در مورد کارهایی که انجام داده‌اید، موفقیت‌هایتان، ترفیع رتبه، و… صحبت کنید.

۱۴. حتی اگر شاغل نیستید، بخش «شغل کنونی» را خالی نگذارید

اگر فقط تجربیات کاری گذشته‌تان را ثبت کرده‌اید، و در بخش شغل کنونی، چیزی وارد نکرده‌اید، احتمالا در خیلی از جستجوها دیده نمی‌شوید. چرا؟ چون خیلی از مسئولین استخدام در جستجوهایشان، از عناوین مختلف برای بخش «شغل کنونی» استفاده می‌کنند، و اگر این کار را نکنند، با لیست بی‌پایانی از افراد مواجه می‌شوند که شاید حتی ۲۰ سال پیش آن عنوان شغلی را داشته‌اند. پس خیلی ساده حتی اگر جایی شاغل نیستید، بخش شغل کنونی را با یک عنوان ساختگی مثل «تحلیل‌گر مالی (در جستجوی فرصت شغلی جدید)» پر کنید و در بخش شرکت، عبارتی شبیه «فرصت جدید» یا “New Opportunities” را وارد کنید.

۱۵. به معرفی خلاصه‌ی خود، محتوای چندرسانه‌ای اضافه کنید

یک تصویر برابر است با هزاران کلمه، مخصوصا وقتی در مورد تخصص‌تان باشد! لینکدین به شما اجازه می‌دهد تا در بخش معرفی خلاصه‌ی پروفایل‌تان، محتوای تصویری، ویدئویی، اسلایدشو و… اضافه کنید. پس به جای اینکه فقط در مورد کارتان صحبت کنید، از آن مثال بزنید، یا کارتان را در عمل نشان دهید.

۱۶. به تجربیات کاری‌تان هم محتوای چندرسانه‌ای اضافه کنید

شما می‌توانید مورد قبلی را برای بخش تجربیات کاری نیز انجام دهید. پس وبسایت شرکت‌تان، نمونه‌کارها، مقالات منتشرشده و… را به تاریخچه‌ی کاری خود اضافه کنید.

۱۷. پروژه‌ها، فعالیت‌های داوطلبانه، و زبان‌هایی که می‌دانید را به پروفایلتان اضافه کنید

به چه زبان‌هایی مسلط هستید؟ یک مدرک مدیریت پروژه دارید؟ فعالیت‌های غیرانتفاعی داوطلبانه داشته‌اید؟ با اضافه کردن این موارد به پروفایل خود، ویژگی‌ها و تخصص‌های خاص خود را به نمایش می‌گذارید و از بقیه متمایز می‌شوید.

۱۸. هر ماه یک درخواست توصیه‌نامه کاری (Recommendation) بدهید

وقتی یکی به شما می‌گوید «کارت در این پروژه عالی بود!»، از او بخواهید تا یک توصیه‌نامه (Recommendation) برایتان در لینکدین بنویسد. اشکالی ندارد به آن فرد بگویید دوست دارید چه چیزی برای‌تان بنویسد، یا تمرکزش بر چه چیزی باشد. توصیه‌نامه‌های کلی مثل «کارش در این بخش عالی بود.» خیلی جذاب نیستند. ولی توصیه‌نامه‌های دقیقی مثل «با برنامه‌ریزی‌هایش ۵٪ به ذخایر مالی پروژه کمک کرد» بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

۱۹. خیلی با سیاست درخواست توصیه‌نامه (Recommendation) بدهید

متخصص لینکدین، نیکول ویلیامز، می‌گوید: «برای توصیه‌نامه‌هایتان یک برنامه‌ی استراتژیک بنویسید.»

از افراد مختلف درخواست کنید، و از آنها بخواهید تخصص‌ها و یا تجربیات مد نظرتان را در توصیه‌نامه‌هایشان برجسته کنند.

۲۰. اشکالی ندارد اگر یک توصیه‌نامه را حذف کنید

آیا تا به حال توصیه‌نامه‌ای دریافت کرده‌اید که قبلا درخواستی برای آن نکرده باشید یا دوست ندارید آن را در پروفایل لینکدین‌تان نمایش دهید؟ اگر توصیه‌نامه‌ای دریافت کردید که نوشتار ضعیفی دارد، و نمی‌خواهید از نویسنده‌ی آن بخواهید که آن را ویرایش کند، مشکلی نیست. خیلی راحت می‌توانید آن را در پروفایل‌تان مخفی کنید. این کار به راحتی در بخش Edit Profile امکان‌پذیر است.