چجوری رزومه بنویسیم؟!

بریم ببینیم چجوری یه رزومه خوب و جذاب بنویسیم؟!

ساخت یه رزومه جذاب می‌تونه چالش برانگیز باشه، اما چنتا استراتژی به شما کمک می‌کنه تا از رزومه‌تون به عنوان ویترین استفاده کنین که شما رو به بهترین منتخب یه شغل تبدیل میکنه. باید یاد بگیرین چه چیزیو در رزومه بنویسین تا مدیران منابع انسانی رو تحت تأثیر قرار بده و شما رو استخدام کنن. اینجا، ۱۰ مرحله عملی برای ساخت یه رزومه رو توضیح میدیم که میتونه به کارفرماها نشون بده که شما بهترین فرد مورد نیاز برای اونها هستین.

این مراحل رو دنبال کنین:
۱- اطلاعات شخصی و تماستون رو بنویسین
۲- یه خلاصه از هدفی که دارین بنویسین
۳- تجربه‌های کاری گذشتتون رو اضافه کنین
۴- تحصیلاتتون رو بنویسین
۵- مهارت‌هاتون رو  لیست کنین
۶- اگه جایزه‌ای گرفتین و یا دستاورد مهمی داشتین توضیح بدین
۷- از یه قالب مشخص استفاده کنین
۸- کلمات کلیدی فراموش نشن
۹- چند تا نمونه رزومه از اینترنت دانلود کنین و ببینین
۱۰- یه الگو رو انتخاب کنین


حالا توضیح این موارد:

۱– اطلاعات شخصی و تماستون رو بنویسین:

اولین مورد در رزومه شما باید نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس ایمیل باشه. همچنین اطلاعات تماس دیگه‌ای رو هم در نظر بگیرین تا کارفرماها راه‌های مختلفی برای دسترسی به شما داشته باشن. به عنوان مثال، شما میتونین صفحه حرفه‌ای شبکه کاری مجازی خودتون یا یک لینک آنلاین رزومه رو وارد کنین همچنین میتونین آدرس خودتون رو وارد کنین، خواه آدرس کامل پستی باشه یا فقط شهر و استان شما. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح میدن کارمندان محلی رو برای کاهش زمان و هزینه‌های جابجایی استخدام کنن.

۲- یه خلاصه از هدفی که دارین بنویسین:

از اونجا که کارفرماها فقط میتونن مدت کوتاهی رو برای بررسی رزومه شما اختصاص بدن، میتونین خصوصیات مثبت خودتون رو بطور مختصر نمایش بدین. این گفته‌ها باید بطور خلاصه خصوصیاتی رو نشون بده که شما رو به یک کاندیدای جذاب تبدیل میکنه و در عین حال شخصیتی جذاب، در عین حال حرفه‌ای رو هم توصیف میکنه.
خلاصه رزومه شما باید یک شرح مختصر از تجربه کاری شما باشه. سعی کنین روی تجربه کاری متمرکز بشین که مرتبط به شغلی هست که درخواست میکنین تا بیشتر در استخدام دیده بشین.
شما باید خلاصه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌های خودتون رو ارائه بدین . این مهارت‌ها، مثل هر چیزی در رزومه کاری شما باید ملموس باشن و در صورت امکان هم قابل اندازه‌گیری باشن.

۳- تجربه‌های کاری گذشتتون رو اضافه کنین:

بخش تجربه کاری در رزومه شما باید بیش از یک لیست ساده از مشاغل قبلی شما باشه. باید به طور موثر تجربه کاری خودتون رو توصیف کنین تا کاندیداتوری شما رو تقویت کنه. بعضی از اطلاعاتی که در این بخش ارائه میدین، توضیحی هست، مثل عنوان شغل، محل شرکت و تاریخ‌های شروع و اتمام کار. جایی که میتونین خودتون رو در این بخش متمایز کنین با توصیف وظایف شغلی قبلی شماست.

به ازای هر تجربه کاری که ذکر میکنین، باید مسئولیت‌های قبلی خودتون، دستاوردهای قابل توجه و کلمات کلیدی رو توضیح بدین که باعث میشه شما برای کار مناسب ظاهر بشین. مطابق همون چیزی که در بخش خلاصه نوشتین، در مورد مسئولیت‌ها و موفقیت‌های خودتون بنویسین و مواردی رو که مربوط به کارفرمای آینده هم هست، تأکید کنین. به جای گفتن اینکه “من در یک تیم کار کرده‌ام”‌، چگونگی “هماهنگی با اعضای تیم برای ایجاد یک پیام علمی درست و جدید به پزشکان”رو توضیح بدین.
میزان تجربه کاری شما آینده شغلی شما رو تعیین میکنه. به عنوان مثال اگه به دنبال اولین شغل خودتون هستین، و تجربه کاری مرتبط ندارین سعی کنین از دوره هایی که گذروندین و یا کارآموزی‌هایی که داشتین بنویسین.
اگه تجربه‌ای دارین اما چشمگیر نیست بهتر هست از تجارب مرتبط و غیر مرتبط بنویسین.

۴- تحصیلاتتون رو بنویسین:

اکثر مشاغل حداقل به برخی از آموزش‌ها نیاز دارن و کارفرماها به دنبال این اطلاعات در مورد رزومه شما هستن. آخرین مدرکی که دریافت کردین رو ابتدا بنویسین و بعد به ترتیب سایر مدارک پایین‌تر و یا تاییدیه‌هایی که دارین لیست کنین .
اگه در حال گذروندن رشته یا دوره‌ای هستین، تاریخی رو که شروع کردین، اضافه کنین و تاریخ پایان رو خالی بذارین.
اگه تازه فارغ التحصیل شدین، این اطلاعات رو درج کنین. اگه مدرک دانشگاهی رو گذرونده باشین، لازم نیست اطلاعات مربوط به دبیرستان رو درج کنین. علاوه بر لیست مدارک تحصیلی، اطلاعاتی درباره افتخارات یا جوایز دانشگاهی هم درج کنین. اگه دوره‌ای مرتبط با شغل درخواستی در گذشته گذروندین حتما قید کنین.
به طور معمول، معدل در رزومه آورده نمیشه مگه اینکه یک کارفرما به طور خاص درخواست کنه

۵- مهارت‌های خودتون رو  لیست کنین:

در پایان رزومه کاری، نوشتن مهارت‌های مرتبط با شغل بسیار مهم هست و میتونه جذابیت شما رو برای کارفرما بیشتر کنه.
مثلا توانایی‌های رهبری یا روابط عمومی یا حتی نرم‌افزارهای کامپیوتری که بلدین میتونه روی مخاطب موثر باشه.
میتونین توضیح بدین این مهارت‌ها در چه حدی هست و سطح خودتون رو از “حرفه‌ای” تا “متوسط” ارزیابی کنین.

۶- اگه جایزه‌ای گرفتین و یا دستاورد مهمی داشتین توضیح بدین:

اگه بتونین اثبات کنین که علیرغم چالش‌های زیادی که داشتین، موفقیت‌هایی کسب کردین بسیار موثر هست. شما میتونین با وارد کردن بخش مختصری در رزومه خودتون، درباره پیروزی‌های خودتون تأکید کنین و دستاوردها و جوایز مربوطه رو درج کنین. شاید شما در کار قبلی خودتون سه بار جایزه “Best Rep” دریافت کرده باشین، یا شاید برای بیشترین فروش در تیم خودتون در سه ماهه چهارم سال جوایزی دریافت کرده باشین. این جوایز میتونه شما رو از سایر کاندیداهای با تجربه مشابه جدا کنه.

۷- از یه قالب مشخص استفاده کنین:

قالب رزومه کاری شما به سرعت به یک کارفرما میگه که آیا میتونین با همدیگه ارتباط برقرار کنین یا نه. به نوعی قالب رزومه شما اولین آزمایش از تجربه شما هست که قبل از اینکه یک کارفرمایی به اولین کلمه رزومه شما نگاه کنه، اول اونو بررسی میکنه. مثل هر نوشتاری، قالب رزومه کاری شما باید انتظارات مخاطبان شما رو برآورده کنه. به عنوان مثال، بیشتر کارفرماها انتظار دارن که رزومه شما در یک صفحه یا حداکثر دو صفحه خلاصه شده باشه.

یک فرمت رزومه حرفه‌ای به طور کلی شامل یک هدر با نام شما با فونت بزرگ تر از متن اطراف و اطلاعات تماس شماست. شما باید از یک فونت راحت برای خوندن مثل Times New Roman به لاتین و یا BNazanin به فارسی استفاده کنین تا کارفرماها بتونن هر بخش رو به روشنی و به سرعت بررسی کنن. یادتون باشه وقتی کارفرماها رزومه شما رو مرور می‌کنن‌، در ابتدا یک نگاه کلی برای اسکن کردن به رزومه شما میندازن، این معناش اینه که شما باید اطلاعات مهم رو از هم متمایز کنین. بسیاری از افراد این کار رو با استفاده از متن با فونت بزرگ برای شغل مدنظر و گذاشتن عنوان انجام میدن.

۸- کلمات کلیدی فراموش نشن :

از کلماتی در رزومه خودتون استفاده کنین که مرتبط با شغل درخواستی شماست. کلمات کلیدی برای شغل مورد نظرتون رو مرور کنین و اونارو تو رزومه خودتون بیارین. به عنوان مثال، در صورتی که شغل مربوطه نیاز به مهارت‌های عالی در مدیریت زمان و یا رسیدن به تارگت فروش داشته باشه، میتونین مدیریت زمان و تارگت‌هایی که به اونا رسیدین رو در بخش مهارت‌ها و بخش سابقه کار رزومه خودتون ذکر کنین. استفاده از کلمات کلیدی میتونه به شما در برقراری ارتباط با مدیر استخدام کمک کنه، بنابراین این احتمال وجود داره که اونا به بررسی بقیه مطالب شما بپردازن.

۹- چند تا نمونه رزومه از اینترنت دانلود کنین و ببینین:

بررسی سایر رزومه‌های موفق میتونه به شما در آشنایی با قالب، زبان و بخش‌های یک رزومه حرفه ای کمک کنه. هنگام جستجوی نمونه‌های رزومه، دو رویکرد متفاوت رو در نظر بگیرین. اول به نمونه‌ها نگاه کنین تا خصوصیات کلی رو که اکثر رزومه‌ها مثل قالب و بخش دارن به دست بیارین. بعد نمونه‌هایی از رزومه‌ها رو در قسمت خاص خودتون پیدا کنین. این نمونه‌ها ممکنه دارای بخش‌های اختیاری باشه که سایر رزومه‌ها از اون صرف نظر می‌کنن.

۱۰- یه الگو رو انتخاب کنین:

شما میتونین از فرمت‌های آماده‌ای که وجود داره هم استفاده کنین و از این طریق کار خودتون رو راحت تر کنین. این الگوهای آماده در واقع به شما این امکان رو میده تا بخش‌های خالی رو با اطلاعات خودتون پر کنین و کاملا شخصی سازی کنین.